Műhelymunka magyarországi német nemzetiségi tisztviselők és pedagógusok számára – Városlőd, 2021. 06. 29. / Sopron, 2021. 06. 30.

Ez a bejegyzés több, mint 2 éve nem frissült, ezért lehetséges hogy a benne található információk elavultak!

A műhelymunka két részben párhuzamosan zajlott mindkét napon.

Radvai Teréz, az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának docense az első délelőttön óvodavezetőknek és óvodapedagógusoknak tartott „Az óvodai nyelvi fejlesztés multiszenzoros elősegítése” címmel műhelymunkát. A minden érzékszervvel való tapasztalás jelentősége együtt gondolkodásra és együttműködésre sarkallta a résztvevőket. A workshop második részében jó gyakorlatokat mutatott be Karsainé Gasser Mária, az UMZ óvodai referense „Jó gyakorlatok az óvodai kétnyelvű nevelésben és a hagyományápolásban” címmel. Az érdeklődőkkel azt ismertette, hogyan lehet az úgynevezett Kett-módszerrel a német nyelvet ösztönzően közvetíteni. Az irodalmi művek kisgyermekekre gyakorolt hatását a kultúrkincsünk fontos elemét képező magyarországi német mesék segítségével szemléltette. Eközben a másik teremben Appel László, az UMZ tanügy-igazgatási referense válaszolta meg az aktuális kérdéseket. Műhelymunkája fókuszában az ingatlanátadás és a felelősök tipikus téves döntései álltak.

A következő napon Sopronban Frey Mária referens és tankönyvszerző a neurodidaktika aktuális eredményeibe engedett betekintést. A továbbképzésén rámutatott többek között az új tanulási stratégiák, a tanulóközpontú tanulás és a többcsatornás tanítás fontosságára. A mai kor újdonságai, így például a learning-app-ek és a padlet oldal által kínált lehetőségek is középpontba kerültek. Ezzel egyidőben Appel László találkozott az intézményvezetőkkel és nemzetiségi iskolák fenntartóival. A találkozón az aktuális művelődéspolitikai kérdéseket vitatták meg.

Az ebédszünet után az UMZ csapata mindkét napon kezdeményezte, hogy kisebb munkacsoportok alakuljanak a regionális együttműködés koordinálása és a hatékonyabb kapcsolattartás érdekében. A nyugati régió mindkét helyszínén megválasztották a kapcsolattartókat.

Zárásként kötetlen szakmai beszélgetésre került sor a résztvevők között, melyen tapasztalatcserére, a problémák megoldásaira ötletbörze alakult ki.

A visszajelzések alapján a résztvevők az új ismereteket nagyon hasznosnak találták, és ezt a fajta műhelymunkát szívesen ajánlják másoknak is, hiszen a tartalmakat és az ötleteket nagyon egyszerűen megvalósíthatónak találták. A pedagógusok szívesen bővítenék ismereteiket azzal, hogyan célszerű a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekkel foglalkozni, továbbá a digitális oktatással kapcsolatban is szeretnének új ismereteket szerezni. Az intézményvezetők és a fenntartók inkább a szervezetfejlesztéssel és a konfliktusmegoldási stratégiákkal kapcsolatos témákat részesítenék előnyben.

A városlődi és a soproni szakmai nap a Német Szövetségi Belügyminisztérium támogatásával valósulhatott meg.

Megosztás