„A magyarországi németek megérdemlik, hogy a saját nézőpontjukból vizsgálják, értelmezzék, elemezzék és értékeljék őket”- Új, korszerű tankönyv jelent meg a magyarországi németek történetéről

Ez a bejegyzés több, mint 2 éve nem frissült, ezért lehetséges hogy a benne található információk elavultak!

A 220 oldalas tankönyv alapjául Gerhard Seewann történészprofesszor 2012-ben megjelent, a magyarországi németek történetét bemutató kétkötetes, átfogó munkája szolgált. „A magyarországi németek megérdemlik, hogy a saját nézőpontjukból vizsgálják, értelmezzék, elemezzék és értékeljék őket” – Gerhard Seewann elmondása szerint e vezérelvet szem előtt tartva folytatta sokesztendős kutatómunkáját. A grazi születésű szakember hangsúlyozta: a magyar nemzeti történetírásban sajnos csak elvétve kapnak helyet az országban élő nemzetiségek, miközben – Deák István történészt idézve – hazánk históriáját már egy évezrede a kisebbségek többsége formálja. Seewann célja számos egyéb publikáció mellett az említett tankönyv megjelentetésével is az, hogy e gondolatot objektíven és előítéletektől mentesen érthetővé tegye.

Seewann szerzőtársa Rutsch Nóra német nemzetiségi származású történész, gyakorló középiskolai tanár volt, aki mindenekelőtt a történelemoktatás módszertana területén, valamint a tankönyvkutatásban szerzett jelentős tapasztalatokat. – Égető szükség volt arra, hogy a magyarországi németek történetét valaki végre tankönyv formájában is összefoglalja – mondja Rutsch Nóra. – Amikor ugyanis az iskolákban ezt a tananyagot oktattuk, ezidáig mindössze egyetlen, 1978-ban íródott, a rendszerváltás után újra kiadott kötetre támaszkodhattunk, amely azonban gimnáziumi tanulók számára se vonzó, se pedig használható nem volt. Eközben pedig rendelkezésre állt Seewann professzor átfogó, a legújabb kutatási eredményeket figyelembe vevő műve, amely feltétlenül érdemesnek mutatkozott arra, hogy gyerekekre szabjuk. A közös munka a történelem és a német nemzetiségi népismeret tantárgyakra vonatkozó kerettantervek tanulmányozásával kezdődött, majd kiválasztottuk azokat a kulcsfontosságú témaköröket, amelyek szövegezését leegyszerűsítettük, majd beszerkesztettük a könyvbe. 2013-ban aztán műhelymunkára hívtuk a német nyelven történelmet tanító tanárokat, hogy az ő segítségükkel teszteljük és tovább finomítsuk a könyv első változatát. Egy könyvtáros kollégával gyűjtöttük össze a képi forrásokat, a térképeket pedig jellemzően mi magunk készíttettük. Hetekig böngésztem az internetet és gyűjtögettem a kreatív ötleteket a didaktikus feladatok megalkotásához – a munkának ezt a részét élveztem a legjobban. Igyekeztünk minél változatosabb feladatokat összeállítani, melyek segítségével fejleszthetőek a tanulók különböző kompetenciái.

Bár a könyv küllemében is minden igényt kielégítő, a legmodernebb talán mégis az a szemlélet benne, amely a művet közkincsként értelmezi, hiszen a teljes tartalom ingyen elérhető az interneten, a térképek és források szabadon felhasználhatók az oktatásban. Hamarosan pedig már az egyes témakörökhöz kidolgozott feladatok is letölthetők lesznek az oldalról, mégpedig egyszerű Word formátumban. Rutsch Nóra arra biztatja a felhasználókat, hogy a honlapon szereplő fórumon keresztül vegyék fel a kapcsolatot a szerzőkkel, akik örömmel fogadják az olvasóktól érkező visszajelzéseket, anyagokat és ötleteket. A céljuk ugyanis az, hogy a honlap rövidesen már a német nemzetiségi történelem- és népismeret-tanárok közösségi terévé váljon.

A tankönyv és az ahhoz kapcsolódó honlap többek között a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata támogatásával jöhetett létre.

További információk: www.udgeschichte.hu

Megosztás