A hagyományos baden-württembergi utazás szóban és képben

2023. október 21. és 27. között, a Magyarországi Németek Országos Önkormányzata szervezésében 27 magyarországi német fiatal töltött el egy hetet együtt Stuttgartban, Weil der Stadtban, Ulmban, Ludwigsburgban, Gerlingenben.

A héten a diákok nem csak maradandó élményeket szereztek, hanem új barátokat is. Hiszen ez nem csupán egy utazás volt a festői Baden-Württemberg városaiba, hanem egy olyan utazás, ahol új barátságok szövődtek ás a résztvevők felejthetetlen élményekkel gazdagodtak az érdekes programoknak köszönhetően.

Köszönjük a Németország Szövetségi Belügyminisztériuma (BMI) és Magyarország Kormánya támogatását.

Olvassák el a diákok élménybeszámolóit!

1. Vasárnap egy kellemes reggelivel kezdtük a napot a Weil der Stadt-i Landesakademie für Jugendbildung-ban. Ezen a napon az úticélunk Ulm volt, egy gyönyörű város a Duna partján, Baden-Württemberg és Bajorország határán.

Először a Donauschwäbisches Zentralmuseum-ba látogattunk el. Két csoportban megnéztük az új „Donau Flussgeschichten” kiállítást és a „Donauschwaben” állandó kiállítást a Duna menti németek történelméről és életmódjáról. Ezután részt vettünk a „Mord an der Donau” élményvezetésen, és megoldottuk a történelmi tartalmú rejtvényeket.

Délután felfedeztük Ulm városát. Egy kellemes Duna parti séta során lehetőségünk nyílt megnézni a betelepülés történelmi emlékeit. Meglátogattuk az Ulmer Münster-t, és felmentünk a világ legmagasabb templomtornyába. Innen lenyűgöző volt a kilátás a városra és a Dunára. A kilátás a városra és a Dunára páratlan volt.

Az esti ismerkedő játékok és a közös éneklés és tánc révén kellemes légkört teremtettünk, amely erősítette a csoportközösséget.

Ábrahám Gábor, Gröschl Antal, Klein Xavér, Suszter Csenge, Szauter Vencel, Till Hanna

2. Hétfőn megismerhettük Weil der Stadt városát, ahol a szállásunk, a Landesakademie für Jugendbildung volt. A városháza tanácstermében Christian Walter polgármester szívélyesen fogadott minket. Találkozásunk során érdekes betekintést nyújtott a város életébe, és részletesen bemutatta polgármesteri feladatait. Meglepett minket, hogy Németországban a polgármesteri tisztség 8 éves időtartamra szól.

A városnézés során sok újdonságot tanultunk, többek között azt, hogy a híres tudós, Johannes Kepler itt született. Ezért szobra a város piacterén, a Kepler Múzeum közelében található.

Ebédre a város korábbi és jelenlegi polgármestere hívott meg bennünket. Kipróbálhattuk a helyi egyesület által készített hagyományos sváb Maultasche-t, ami mindenkinek nagyon ízlett. Ebéd közben többet megtudtunk a németországi nonprofit szervezetek struktúrájáról. A korábbi polgármester lelkesen mesélt arról, hogy mi mindent tesz a város legöregebb házainak megmentéséért és felújításáért, mely sokunkat arra ösztönzött, hogy a jövőben felnőttként mi is önkénteskedjünk.

Ezután ellátogattunk a Ritter Sport Csokoládé Műhelybe Waldenbuchba. Itt megismerkedtünk a csokoládékészítés folyamatával. Alig hittük el, hogy a gyár naponta 3 millió csokoládétáblát állít elő. Különösen élveztük, hogy mi magunk is készíthettünk különböző csokoládékat.

Este volt némi szabadidőnk Weil der Stadt-ban. Egy ízletes vacsora után a szobáinkban beszélgettünk, játszottunk.

Börcsök Péter, Burger Dóra, Marusa Balázs, Nick Alexandra, Saortay Emília

3. Utazásunk harmadik napját Gerlingen-ben kezdtük városnézéssel. Sokat hallottunk a város történetéről, többek között arról, hogy milyen kapcsolatban állt Schiller és családja Gerlingen városával, valamint a város misszionáriusi múltjáról. A túránk a helyi városi múzeumban fejeződött be. Itt találkoztunk kitelepítettekkel, és mélyen megérintettek minket emlékeik a kitelepítésről. Meglepetésként magyarországi német dalokat énekeltünk nekik.

Ezután lehetőségünk volt együtt ebédelni a „Landsmannschaft der Deutschen aus Ungarn” képviselőivel, a városi önkormányzat munkatársaival és a „Jugendgemeinderat” tagjaival. A fiatalok beszéltek munkájukról, majd bemutatták az egyik legújabb projektjüket, a fiatalok találkozóhelyét, a „Jugendtreff”-et. A „B15” ifjúsági házban közös játékokat játszottunk és beszélgettünk egymással.

Ezután tovább utaztunk Ludwigsburg-ba, ahol megnéztük Németország legnagyobb épen maradt barokk kastélyát. A 18. században épült rezidencia kastélyban eredeti állapotukban csodálhattuk meg a hercegek és hercegnők szobáit. A kastélylátogatás után néhányan a belvárosba mentek, mások pedig a „Märchengarten”-ban (meseparkban) sétáltak.

Este a „Wer wird Millionär?” („Legyen Ön is milliomos!’”) című műsor egy „Spin-off”-ját játszottuk, ahol különböző kvízkérdések voltak a magyarországi németek történelméről és más sváb témákról.

Beszterczán Dominik, Cserkuti Fanni, Kozári Kitti, Krupp Szabolcs, Pencz-Amrein Rosemarie, Tamás Dávid

4. Szerdán ellátogattunk a Freiberg am Neckar-ban található ifjúsági házba. A ház vezetőjétől sok érdekes információt kaptunk arról, hogyan működik az intézmény. Kipróbálhattunk különböző szórakozási lehetőségeket, például biliárdot, csocsót, egy DJ-sarokot, hangszeres zenélést, számítógépes játékokat és dartsot. Lenyűgözött bennünket, hogy Németországban ilyen sokféle lehetőség áll a fiatalok rendelkezésére. Ennek az útnak köszönhetően bepillantást nyertünk a német fiatalok életébe, és hálásak vagyunk ezért a tapasztalatért. Csodálatos lenne, ha a mi településeinken is hasonló találkozási helyek lennének a fiatalok számára.

A nap legnagyobb részét a Tripsdrill Élményparkban töltöttük. A rossz idő ellenére élveztük a park különböző izgalmas attrakcióit. Egész délután egyik játéktól a másikig szaladtunk (különösen népszerű volt a hullámvasút), majdnem mindent kipróbáltunk. Bár bőrig áztunk, mindenki mosollyal hagyta el az élményparkot. A dekorációk különösen tetszettek; több közülük a svábok történetét mutatta be egészen lenyűgöző módon.

Este a magyarországi német ifjúsági és egyesületi életéről, valamint különböző ifjúsági projektekről beszélgettünk. Közben kitértünk a nemzetiségi identitásra és a magyarországi német fiatalok értékrendjére is.

Ambrus Franciska, Horváth Eszter, Klein Léna, Schofhauser Lia, Skrlyik Hanna

5. Az utolsó napot Stuttgartban töltöttük. Annak ellenére, hogy esett az eső, egy izgalmas városrally során felfedeztük a belvárost. Elmentünk a Schillerplatz-ra is, ahol a Schiller Gimnázium diákjai egy képet készítettek Schiller szobrával.

Délután ellátogattunk Baden-Württemberg tartomány parlamentjébe. Itt egy kedves, fiatal úr részletesen bemutatta az épületet és a jogalkotás folyamatát. A földszinten megtekinthettük a falon Baden-Württemberg legrégebbi lakóit, a hal- és virágkövületeket. Az első emeleten található az ülésterem, ahol egy játék során közelebbről megismerkedtünk a képviselők, az elnök, az írnokok és a gyorsírók munkáját. Még a miniszterelnök választását is kipróbáltuk, mely hozzásegített ahhoz, hogy jobban megértsük a politikai döntéshozatali folyamatokat.

A búcsúestén egy kvízt játszottunk: ez egy tudáspróba volt az egész hét tapasztalatairól. Mindegyikünk igen jó eredményt ért el. Mindannyian jó eredményt értünk el, és cserébe néhány kis ajándékot kaptunk a LdU-tól. Ezután sváb zenére táncoltunk és magyarországi német népdalokat énekeltünk.